Branding met een beperkt budget: de voor- en nadelen

"Ik durf niet eens naar mijn website te kijken!" zei Moniek laatst, half grappend. Ze had onlangs een Brand Scan consult bij me aangevraagd om haar bestaande branding en website volledig door te lichten. Als zelfbenoemde creatieve doe-het-zelfer had ze met veel plezier haar eigen branding en website gebouwd, maar toch had ze zo haar twijfels over haar geesteskindje.

Tijdens het bespreken van de resultaten van de Brand Scan werd het voor haar duidelijk dat er een tegenstrijdigheid was tussen haar visie en de werkelijke staat van haar website. Ondanks haar enthousiasme en toewijding aan haar branding, realiseerde ze zich nu dat het een rommeltje was en niet de professionele uitstraling had die ze voor ogen had (diep van binnen wist ze dit eigenlijk wel, anders had ze geen consult aangevraagd).

De aantrekkingskracht van DIY

Iedere dag weer zijn er veel ondernemers die vol enthousiasme en creativiteit zelf hun branding en website ontwikkelen, maar uiteindelijk teleurgesteld raken door het resultaat. Toch zijn er dagelijks honderden ondernemers in Nederland die het heft in eigen handen nemen en ervoor kiezen om alles zelf te doen. Deze keuze gebeurt niet zonder reden.

Het grootste voordeel van zelf je merk ontwikkelen

Zelf je branding creëren biedt je de mogelijkheid om echt na te denken over hoe jij het wilt en het kan nog leuk zijn ook. Als je zelf je merk ontwikkelt met een beperkt budget, moet je nieuwe vaardigheden leren om dit te doen. Voor degenen die het graag zelf willen doen zijn dit de grootste voordelen:

1. Volledige creatieve controle

Als je zelf je branding doet, heb je volledige creatieve controle en ben je 100% de bestuurder van je eigen merk. Je kunt experimenteren met ontwerpelementen, kleurenpaletten en typografie, waardoor je jouw unieke stempel op je merk kunt drukken. Dit geeft je de vrijheid om een resultaat te creëren dat volledig bij jouw visie en persoonlijkheid past. Hoewel dit voor sommigen ontmoedigend kan zijn en twijfels over hun merk kan veroorzaken, kijken anderen juist uit naar de mogelijkheid om hun bedrijf volledig zelf op te bouwen en vorm te geven. Niemand kent jouw bedrijf immers beter dan jijzelf!

2. Kostenbesparing


Het inschakelen van een professionele designer kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, vooral als je een beperkt budget hebt. Door zelf je branding te doen, kun je deze kosten vermijden en je financiële middelen elders in je bedrijf investeren. Het kan vooral voordelig zijn voor startende ondernemers die nog niet over de financiële mogelijkheden beschikken om een professionele designer in te huren. Door je eigen branding te doen, kun je de kosten beheersen en stapsgewijs investeren naarmate je bedrijf groeit.

Geschreven door Linda Groeneveld, Webflow website designer bij Studio Soaked