Verbeter je zichtbaarheid online met een gezond merk. Doe de Brand Health Check

We gaan hardlopen, eten gezonder en nemen vaker de trap. Dit alles met als doel om ons beter te voelen en die broek net wat comfortabeler om onze taille te laten zitten.
Want wanneer we ons goed voelen en tevreden zijn met ons spiegelbeeld, vergroot dit ons zelfvertrouwen en presteren we beter.

Merken zijn net mensen

Na de bevalling van mijn zoontje Hero (januari '23) merkte ik dat mijn energieniveau flink was gedaald 'goh, wat gek!'. Maar ik nam mezelf voor om elke dag minstens een kwartiertje te gaan wandelen. En raad eens? Ik begon me steeds beter te voelen en mijn functioneren verbeterde ook.

Ik was me namelijk bewust van het probleem (lage energie, vergeetachtigheid) en vond een oplossing (dagelijks wandelen, gezonder eten).

En het werkte!

Door bewust te worden van het probleem en actief stappen te ondernemen, kunnen we grote veranderingen teweegbrengen. Dus laten we datzelfde principe toepassen op jouw merk.

Jouw merk heeft zijn sterke en zwakke punten

In tegenstelling tot een broek die steeds strakker gaat zitten of een bejaardenmomentje ('Waar heb ik nu weer mijn telefoon gelaten?'), zijn we ons echter niet altijd bewust van de sterke en zwakke punten van ons merk. Vandaag help ik je om te controleren hoe gezond jouw merk is.

Door het beantwoorden van 5 vragen krijg je helderheid over de huidige positie van jouw merk. Bovendien ontdek je precies waar je nog kunt verbeteren, zodat je merk nog beter kan presteren en jouw ideale klanten je makkelijker online kunnen vinden.

Waarom je een Brand Health Check moet doen

Het is de enige manier om erachter te komen of jouw merk werkelijk sterk genoeg is. Sterk of zwak, positief of negatief - dit zijn allemaal eigenschappen die een merk kan hebben. Merken zijn, net als mensen, levend en voortdurend in beweging en onderhevig aan veranderingen.

Eerlijk, heb jij je website laten bouwen of zelf in elkaar gezet, zonder echt stil te staan bij je merk? Dan is het nu tijd om even pas op de plaats te maken en je merk grondig te evalueren. Het is lastig om verbeteringen aan te brengen als je niet precies weet wat er verbeterd moet worden.

Daarom wil ik vandaag met jou delen hoe je een grondige merkcontrole kunt uitvoeren. Pak snel je pen en papier erbij, want we gaan samen aan de slag!

Hoe groot is de impact van je merk?

Je hoeft echt niet zo'n bekendheid te hebben als Apple of Tony Robbins, dus vergelijken op dat niveau is niet nodig. Apple heeft duizenden werknemers en Tony Robbins heeft miljoenen fanatieke volgers. Grootte is niet zo belangrijk, je kunt nog steeds net zo krachtig zijn met minder klanten of volgers.

Wat ik bedoel, is dat jouw merk met 50 of 100 klanten sterker of groter kan zijn dan een merk met 10.000 klanten. Het draait namelijk niet alleen om het aantal klanten dat je hebt, maar of JOUW doelgroep JOU kent.

Sta jij op de voorgrond binnen jouw branche? Ben jij de Beyoncé binnen jouw niche?

Laten we eens de volgende vragen bekijken en geef eerlijk antwoord:

Vraag 1. Kent een behoorlijk aantal mensen jouw merk?

Dit gaat niet alleen over de mensen die een aankoop bij je hebben gedaan of met je hebben samengewerkt, maar ook naar potentiële klanten. Geef jezelf dan een cijfer tussen de 1 en 10:

1 – Bijna niemand kent me... behalve mijn moeder en mijn bestie.
10 – Ik heb een solide basis van mensen die mij kennen

Vraag 2. Begrijpen mensen jouw dienst of product?

Geef jezelf een cijfer tussen de 1 en 10.

1 – Ik krijg veel vragen in mijn inbox over mijn producten en diensten.
10 – Ik krijg zelden vragen over mijn product en diensten.

Een duidelijk merk is de sleutel voor online succes

Een duidelijk merk is de sleutel. Het onbekende is eng voor klanten. We kopen veel minder snel iets als we ergens over twijfelen. We willen duidelijk voelen dat iets goed voor ons is en aan onze behoeften voldoet. Heb je iemand de afgelopen maanden verteld over je merk en reageerde hij of zij verbaasd? Grote kans dat diegene geen duidelijk beeld van jouw merk had.

Wees heel specifiek in je services en aanbod

Je kunt snel een patroon ontdekken als mensen je telkens dezelfde soort dingen vragen. Daarom is je merk misschien niet zo duidelijk als je zelf denkt.

Laatst vroeg iemand wat doet een Webflow developer (that's me). Ik heb dat toen uitgelegd en op mijn website dat ook meer verduidelijkt. Ik ging, onterecht, vanuit dat mijn doelgroep dat wel weet. Maar dat waren aannames die mijn merk kan beschadigen.

Als je jezelf een iets lagere score geeft, lees dan misschien snel je websiteteksten nog eens door.

Probeer niet overdreven informeel te klinken, want je klanten zitten echt niet op vakjargon te wachten.

Doe alsof je iedere bezoeker nooit van jou en je service heeft gehoord

Het is altijd aan te raden om je bezoekers op je website te behandelen alsof ze geen voorkennis hebben van jouw service of product. Een pagina met veelgestelde vragen (FAQ) is hiervoor zeker aan te raden.

Vraag 3. Hoe social ben jij?

Geef jezelf een cijfer tussen de 1 en 10:

1 – Ik heb ooit één post gedeeld op Instagram. That's it.
10- Ik ben regelmatig actief op een lijst van sociale mediaplatforms.

Jouw merk is waarschijnlijk al online aanwezig. Of dat nu via je website is of een pagina op sociale media. Het heeft ongeveer tussen de 7 en 15 interacties met jouw merk nodig voordat iemand over gaat tot aankoop of contact opneemt. Door online aanwezig te zijn en interactie te hebben met je publiek, ga je meer de verbinding met anderen aan.

Maar ik heb een enorme hekel aan social media

Ik moet eerlijk toegeven dat het regelmatig verschijnen op Instagram voor mij een grote drempel was. Maar hoe je het ook wendt of keert, sociale media zijn geweldig om authentieke foto's en video's van achter de schermen te delen. Het brengt je publiek dichterbij en nodigt hen min of meer uit om een kijkje te nemen in jouw bedrijf en jouw wereld.

Het is van belang om regelmatig content te creëren die jouw publiek kan bekijken of lezen

Op die manier blijf je in het hoofd van je publiek. Ik ben er geen voorstander van om op 10 verschillende platforms actief te zijn, maar één platform zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Hoe actiever je online bent, hoe groter de kans dat je nieuwe klanten aantrekt. Uiteraard wil je ook niet zo actief zijn dat je jezelf overbelast met werk.

Kies er 1 en ga daar vol in!

Mijn advies is: ik zou er echt 1 kiezen waar jouw ideale klant zich het meest bevindt, want anders is het echt overwhelming. Kies er 1 en ga daar vol in! Je creëert dan momentum. Net als wanneer je op de fiets stapt. De eerste trap is het zwaarst. Daardoor worden de derde en vierde keer trappen makkelijker.

Kijk na een paar maanden na het resultaat en hoe dit past binnen jouw agenda en selecteer 1 dag dat je content maakt voor jouw gekozen platform. Heb je na een paar maanden het idee dat dit lekker gaat, dan kun je uitbreiden naar een tweede platform.

Welk platform is dan beter?

Wanneer kies je voor LinkedIn?

Ik heb bijvoorbeeld een advocaat als klant. Zij doet merk- en reclamerecht voor de farmaceutische industrie. Zij heeft heel bewust gekozen voor LinkedIn. Op LinkedIn bevindt de farmaceutische industrie zich volop. Dat is haar doelgroep.

En wanneer kies je voor bijvoorbeeld Pinterest

Een andere klant van mij is mind & wellness coach voor vrouwen in het zakenleven die op zoek zijn naar meer rust en bezinning. Zij heeft gekozen voor Pinterest. Dat is hoe zij aan de meeste leads komt. Beide klanten hebben een totaal ander platform gekozen, maar wel een platform waarbij uit ons doelgroeponderzoek is gebleken dat haar doelgroep zich daar het meest bevindt als zij op zoek zijn naar motiverende informatie en opbeurende quotes.

Laser Focus is key

Als klanten met mij in zee gaan, is dat uitzoeken ook een groot onderdeel van de strategie. Je wilt gewoon een laser focus hebben. Waar ga je al je energie en tijd in stoppen? Want als je twee hazen probeert te vangen, vang je er uiteindelijk geen één!

Vraag 4. Krijg je terugkerende klanten en leads?

Probeer eens terug te denken aan de afgelopen zes maanden. Heb je terugkerende klanten ontvangen en/of een consistente stroom leads gekregen?
Geef jezelf een cijfer tussen de 1 en 10:

1 – Ik ontvang nooit leads of klanten via referentie en/of website
10 – Ik heb een grote consistente groep terugkerende klanten en zit tot over mijn oren in de leads

Waarom zijn terugkerende klanten en leads zo waardevol?

Ten eerste geeft het aan dat iemand een positieve ervaring heeft gehad met jouw merk en graag terugkomt. Terugkerende klanten zijn ook gemakkelijker om aan te verkopen. Wanneer een klant meerdere keren iets bij je heeft gekocht of gebruik heeft gemaakt van je diensten, is de kans 50% groter dat ze jou aanbevelen bij een vriend.

Hierdoor kan zelfs een beetje mond-tot-mondreclame de impact van jouw marketinginspanningen verdubbelen.

Met terugkerende klanten wordt het laten groeien van je onderneming een stuk eenvoudiger! Bovendien toont het hebben van terugkerende klanten aan andere (potentiële) klanten dat je betrouwbaar bent.

Vraag 5. Trek jij makkelijk jouw ideale klanten aan?

Geef jezelf een cijfer tussen de 1 en 10:

1 – Ik vind het erg moeilijk om ideale klanten aan te trekken
10 – Ik heb een doorlopende stroom aan klanten die perfect passen bij mij en mijn services

Wat is je conclusie na deze Brand Health Check

Scoorde je een 8 en hoger op alle vragen? Wow, jouw merk is perfect afgestemd op jouw doelgroep. Jouw ideale klant weet je exact te vinden online. Scoorde je lager, of zelfs onvoldoende, dan is dit het moment om daar wat aan te doen.  

Scoorde je onvoldoende?

Voelt jouw marketing als een grote klus? Besteed je er veel tijd aan en ben je het gewoon zat dat je niet het resultaat krijgt wat je wilt? Er kunnen veel redenen zijn waarom je het moeilijk vindt om klanten aan te trekken. Meestal is
de oorzaak dat je jouw merk niet goed presenteert aan je doelgroep.


De brand health check

Je hebt nu een lijst met 5 verschillende nummers op een stuk papier of je telefoon gezet. Nu
zullen deze cijfers je helpen om specifiek de fouten te zien die jij met je merk maakt en waar
verbeteringen in aan te brengen zijn.

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je onine zichtbaarheid?

Geschreven door Linda Groeneveld, Webflow website designer bij Studio Soaked