Hoe val je als startende ondernemer op in een verzadigde branche?

Heb jij wel eens het gevoel dat je net zoals ieder ander vakgenoot bent? Of vraag je je af waarom iemand juist jou zou aannemen in plaats van een ander?

Veel startende ondernemers en ondernemers die al langer bezig zijn, hebben deze gedachten. Er zijn immers zoveel mensen die hetzelfde doen als jij op de markt, dat deze vast verzadigd is.

Herkenbaar voor jou? Precies die overtuiging zal ik ontkrachten, want je hoeft zeker niet zoals iedere ander te zijn. Hell no!

Er zijn namelijk 8 slimme manieren die ervoor kunnen zorgen dat je opvalt in een zee van vakgenoten. Ik heb het ook expres over vakgenoten, want als je het goed aanpakt heb je geen concurrentie meer.

1. Werk aan je Personal Branding

Hoe je het wendt of keert, je hebt al een Personal Brand. Ben je onvindbaar op social media? Dan zegt dat iets over je personal brand. Ben je hyperactief op social media waarin je het alleen over 1 specifiek onderwerp hebt? Zegt dat ook iets over je Personal brand. Personal branding is simpel gezegd de manier hoe je jezelf positioneert en de reputatie die je hebt gebouwd. Op het moment als mensen met je in contact komen, ongeacht welk platform, creëren ze binnen een nano-seconden een beeld van jou en je onderneming. Door meer aandacht te besteden aan je personal branding kun je deze indruk beïnvloeden. En dat is super krachtig.

2. Zorg ervoor dat mensen een klik krijgen met JOU

Door jouw branding zo persoonlijk mogelijk te maken, zorg je ervoor dat mensen een connectie met je voelen. Mensen kopen namelijk van mensen en merken die ze leuk vinden en waar ze interactie mee hebben. Weet je niet zo goed waarom mensen van je houden?

Vraag je vrienden, kennissen of eerdere klanten dan eens wat ze zo leuk vinden aan de jou en de interactie met jou in de professionele sfeer. Er zullen zeker dingen bovenuit springen die deze mensen absoluut geweldig aan jou vinden. Dat zijn die dingen die jou 'jou' maken. Wat jou uniek maakt.

Deel bijvoorbeeld eens het verhaal over hoe je precies met jouw business begonnen bent. Waarom ben je gestart als zelfstandige? Iedereen leest graag een goed verhaal. Vooral als er echt passie uit op te merken is en het verhaal een doel heeft. Wees niet bang om jouw verhaal te vertellen. Je zal zien dat dit werkt en mensen enthousiast raken van wat je hen te vertellen hebt.

3. Creëer je eigen niche

Wil jij met jouw business opvallen in een flink verzadigde markt? Doe dan niet wat je vakgenoten ook doen.

Neem je services onder de loep en kies een specifieke richting uit waar je naartoe wilt. Zo zijn er bijvoorbeeld coaches die zich alleen richten op vrouwelijke ondernemers die na een burn-out weer aan de slag willen. Hoe kun je dit op jezelf toepassen?

4. Bied niet zomaar een generieke service aan

Zorg voor een ervaring en resultaat die mensen alleen bij jou op kunnen doen. Maak duidelijk wat jouw niche is, welke doelgroep je bedient en welk probleem je oplost en zorg ervoor dat je bekend staat om jouw ervaring en expertise. Zo kun je jezelf als ondernemer onderscheiden en komen je klanten vanzelf naar jou toe. Je biedt namelijk een unieke service voor een specifieke behoefte die alleen bij jou te vinden is.

5. Bied waarde aan je klanten

Bedenk hoe je het leven van jouw klanten beter wilt maken. Ieder heeft namelijk ambities, doelen, dromen en worstelingen. Zorg ervoor dat je de gids van jouw klanten wordt en wees de persoon die hen van A naar B brengt. Je kunt op diverse manieren waarde toevoegen.

Denk aan het inspireren van klanten en het vertellen van klantverhalen. Vraag jezelf af waar jouw klanten mee worstelen. Wat moeten ze vandaag van jou horen? En waarom hebben ze jouw producten of diensten nodig? Geef jouw klanten vanuit overvloed. Dit helpt je ook om meer naamsbekendheid te krijgen en on top of mind bij jouw klanten te blijven.

6. Wees sociaal op social media

Veel ondernemers zijn alleen bezig met hun bestaande klanten en lopende projecten. En dat is dus waar het probleem zich bevindt. Ze zien dat ze weinig betrokkenheid en reacties op hun foto’s krijgen, en balen daar van, maar zijn ze zelf ook betrokken met anderen online?

Delen ze alleen verhalen over zichzelf in hun Instagram-posts of vragen ze ook aan anderen hoe het met ze gaat? Het gaat niet alleen om jou, maar om de hele community en hoe je met hen communiceert.

7. Blaas leven in je socialmediakanalen

Bedenk eens goed hoe je zou willen dat mensen zich voelen als ze interactie met jouw merk hebben. Maak een lijst met alle mogelijke manieren waarop mensen interactie hebben met jouw merk. Denk aan Instagram posts, Facebook, verhalen, hoogtepunten, nieuwsbrieven, gratis weggevers, je website, events, enzovoort.

Zorg ervoor dat je jouw posts zo duidelijk en consistent als mogelijk maakt. Voeg ook altijd een call-to-action om mensen te overhalen meer te lezen over jou en je onderneming.

8. Creëer een geweldige merkbeleving

Ondernemers die goed zichtbaar zijn creëren een sterke merkbelevenis. Dit doen ze vanaf de inrichting van hun kantoor tot en met hun socials.

Sta eens even stil bij je favoriete merk en vraag je af hoe je je voelt als je contact met deze merken hebt. Wat doen ze om je zo te laten voelen? Hoe zetten ze je aan tot actie, zodat je hun producten koopt of diensten afneemt?

Het kunnen elementen uit hun hele branding zijn, zoals de algehele sfeer, het vertellen van verhalen, de manier van berichtgeving, het ontwerp, enzovoort.

Dit waren 8 slimme manieren om je te helpen onderscheiden een verzadigde branche.

Welke van deze 8 manieren ga jij vandaag inzetten om op te vallen?

Creëer een onvergetelijke online presence

Als je echt serieus aan de slag wilt met personal branding, kan ik je de personal brand programma Magnetic Muse van harte aanbevelen. Ontdek de kracht van personal branding en schitter online, waardoor je moeiteloos de aandacht van je doelgroep trekt!

Geschreven door Linda Groeneveld, Webflow website designer bij Studio Soaked