Wat is beeldtaal en waarom is dit zo belangrijk voor jouw merk?

Goede brand designers weten dat een consistent ontwerp belangrijk is voor het merk waarmee ze werken. Voordat ik voor mezelf begon, werkte ik als grafisch vormgever voor een merk dat uitblonk in het consistent houden van hun beeldtaal: Rivièra Maison. 

Zelfs al veranderde de hele collectie twee keer per jaar, je herkende direct een Rivièra Maison item! De klassieke letters die op ieder meubelstuk en servies werden gedrukt en het product exact omschreven ('Glass' op glazen, 'Sugar' op suikerpotjes), fungeerden als de beeldtaal voor het merk.


Hun beeldtaal was zo herkenbaar en uniek voor dit merk dat anderen die probeerden het merk te kopiëren, te maken kregen met juridische uitdagingen.


Beeldtaal is de consistentie in ontwerp tussen diverse producten binnen dezelfde productfamilie of hetzelfde merk. Een ander voorbeeld zijn de dubbele roosters op alle BMW-modellen sinds de jaren 60. Zie je dat op een auto, dan weet je meteen dat je met een BMW te maken hebt 

Beeldtaal is als echte taal 

Beeldtaal is als een 'taal' omdat het een consistente set regels heeft om diverse producten met elkaar in verband te brengen, net zoals een echte spreektaal mensen helpt om met elkaar te praten.  

Door beeldtaal te gebruiken, zorg je ervoor dat de ervaring die de klant met je merk beleeft consistent is. Maar hoe behoud je de consistentie van je beeldtaal als je je merk op verschillende manieren presenteert, zoals op social media banners, posts, blogs, advertenties en e-mailberichten? 

Een style guide kan ervoor zorgen dat je je beeldtaal consistent kunt blijven uitdragen

Als je ooit je branding hebt laten maken door een brand designer, vraag dan om een uitgebreide style guide. Daarin worden al je grafische elementen opgenomen, evenals richtlijnen voor hun gebruik in diverse doeleinden. Het bevat ook voorbeelden van wat je juist wel en niet moet doen, waardoor je de juiste beslissingen kunt nemen wat betreft je beeldtaal. 

Heeft beeldtaal invloed op het succes van je merk?  

Het antwoord is 'jazeker!' Consistente beeldtaal leidt tot meer verkopen en hogere winsten. Je vergroot je merkwaarde wanneer klanten jouw product herkennen. Jouw merknaam en logo spelen hierbij een rol, maar alleen tot een zeker punt. In de online wereld worden mensen dagelijks overspoeld met talloze posts en advertenties, waarbij velen klakkeloos voorbij scrollen. Ze stoppen pas met scrollen als ze iets tegenkomen dat hun aandacht al eerder heeft gegrepen (Ha! herkenning!). 

Een vertrouwde beeldtaal zorgt ervoor dat mensen jou en je bedrijf sneller herkennen. Klanten die een positieve ervaring hebben met jouw beeldtaal, zullen sneller je content lezen en hieraan willen deelnemen.


Mensen worstelen met services van ondernemers zonder beeldtaal  

Klanten vormen verwachtingen over hoe jouw nieuwe service of product eruit zal zien. Als het uiteindelijke resultaat anders is dan wat de klant had verwacht, kan dit de klantervaring negatief beïnvloeden en afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van het merk. Klanten geven, wanneer ze de keuze hebben, vaak de voorkeur aan ondernemers die hun service of product consistent en op een herkenbare wijze presenteren.


Lang concurrentievoordeel

Een bedrijf met een sterke beeldtaal kan een blijvend concurrentievoordeel behalen. Dit komt doordat ze hun design een uniek karakter kunnen geven, vooral wanneer het duidelijk verschilt van de beeldtaal van hun vakgenoten. Ontwerpen die lijken op die van de concurrentie worden al snel gezien als kopieën en verliezen geloofwaardigheid bij potentiële klanten. Dat wil je niet.


Hoe pas je beeldtaal toe als je je marketing of websiteontwikkeling uitbesteed aan een creatief bureau?

Om beeldtaal consistent in al je producten toe te passen, moet je aan professionals die je ondersteunen bij je marketingactiviteiten de kleuren, stijlen en details van je merk uitleggen. Een styleguide met merknormen zou genoeg uitleg moeten bevatten. De merkstandaarden zijn misschien genoeg voor webontwerpers en applicatieontwikkelaars. Vaak zoeken ze echter toch naar stijlgidsen, zodat ze de pictogrammen, menu’s en andere interactieve elementen consistent kunnen maken.


Conclusie

Beeldtaal is een krachtig middel dat je onderneming kan helpen om je online herkenbaarheid te vergroten. Het is zelfs een mega belangrijk onderdeel van jouw branding. Door beeldtaal strategisch in te zetten, kun je jouw merkwaarde met kracht op de kaart zetten en zorgen voor meer klanten en verkopen. Dat wil jij toch ook?!

Geschreven door Linda Groeneveld, Webflow website designer bij Studio Soaked